دندانپزشکی

ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی دانشگاه های دولتی:

ظرفیت پذیرش سالانه دندانپزشکی دانشگاه های دولتی سالانه حدود ۱۵۰۰ نفر هست که بیشتر این ظرفیت دانشگاه های دوره روزانه هستند و مابقی پردیس خودگردان و مازاد هستند. پذیرش دانشگاه آزاد جدای از دانشگاه های دولتیه. بهترین دندانپزشک زیبایی  در رشت چند تا از واحدهای دانشگاه آزاد هم دانشجوی رشته دندانپزشکی از طریق کنکور سراسری با آزمون پذیرش میکنن: دانشگاه آزاد تهران، تبریز، بروجرد، اصفهان (خوراسگان) و شیراز. گران ترین رشته تحصلیی دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان از نظر شهریه رشته دندانپزشکی و بعد پزشکیه. قبولی دانشگاه ازاد هم برخلاف دولتی بر اساس سهمیه مناطق نیست بلکه بر اساس تراز کل شما و رتبه کشوری شماست و بومی گزینی هم مطرح نیست.

 

آخرین رتبه قبولی رشته دندانپزشکی دولتی روزانه و پردیس خودگردن:

رتبه های لازم برای قبولی رشته دندانپزشکی دانشگاه های دولتی با هم فرق داره و بستگی به چند عامل داره؛ مثلا دندانپزشکی روزانه باشه یا تعهد خدمت یا ظرفیت مازاد یا پردیس خودگردان، کدوم دانشگاه باشه، داوطلب منطقه ۱ یا ۲ یا ۳ باشه، رتبه زیرگروه ۱ شما چند باشه، بومی اون ناحیه مورد نظر باشید یا غیربومی و حتی برای دوره روزانه جنسیت شما هم تاثیر داره چون رشته دندانپزشکی جزو رشته هایی است که ظرفیت پذیرش روزانه اش بین آقایان و خانم ها یکسان تقسیم شده. همه اینها روی آخرین رتبه لازم برای قبولی رشته دندانپزشکی تاثیر داره. ولی آخرین رتبه های قبولی در دو سه سال اخیر تا زیر ۳۰۰۰ منطقه ۳ و زیر ۴۰۰۰ منطقه دو بوده که ظرفیت مازاد یا پردیس خودگردان جاهایی مثل بندرعباس و زاهدان دندانپزشکی قبول شدن. به همین ترتیب، دانشگاه های سطح بالاتر و دوره روزانه رتبه بهتری لازم داره.

 

دو آزمون مهم در طول ۶ سال تحصیل رشته دندانپزشکی:

در دندانپزشکی هم مثل پزشکی و داروسازی بعد از اینکه درس های عمومی و درس های علوم پایه دانشگاه رو گذراندید باید در آزمون جامع علوم پایه شرکت کنید و اگر چند بار در این آزمون رد بشن دیگه نمیتونین رشته دندانپزشکی رو ادامه بدین و فقط میتونین به یک رشته کاردانی یا کارشناسی تغییر رشته بدین.

قبل از شروع دوره کارورزی هم یک آزمون دارید به نام پره اینترنتی یا پیش کارورزی که اونجا هم باید حداقل ۵۰ درصد نمره رو کسب کنید تا بهتون اجازه بدن وارد دوره اینترنی یا کارورزی بشین. تا حداکثر ۳ بار میتونید در آزمون پره اینترنتی شرکت کنید. اینجا هم اگه رد بشید دیگه نمیتونین رشته دندانپزشکی رو ادامه بدین و اجازه دارید به یک رشته پایین تر کاردانی یا کارشناسی تغییر رشته بدین.

 

درس های رشته دندانپزشکی:

در دندانپزشکی، بعد از دو سال که مباحث عمومی پزشکی رو بخونی کم کم وارد درس های محدود به دهان و سر و گردن میشی. از سال سوم دانشجویی هم وارد کارهای کلینیکی میشی بعدش  کم کم تمرکز میره روی دهان و دندان بیمارها. درس های دندانپزشکی تا حدودی آسان تر از درس های پزشکی و داروسازی هستن. اما در دندانپزشکی کار عملی بیشتری از دانشجوی میکشن و تعدا واحدهای عملی بیشتری داره.

سطح دشواری درس های رشته دندانپزشکی:

دوران تحصیل دانشجویی دندان از نظر درس و مطالب تئوری سر کلاس نسبتا از پزشکی و از داروسازی کمی راحتتره. سریعتر هم مدرک میگیری (یک تا یک و نیم سال زودتر از پزشکی دکتر میشی). دندانپزشکی عمومی هم مثل داروسازی ۶ ساله است. البته تفاوت سختی و آسونی درس ها انقدر هم زیاد نیست و اگه کمی درس های تئوری راحت تر یا کم حجم تر باشن، در عوض دانشجوهای رشته دندانپزشکی فشار جسمی و فیزیکی بیشتری روشون هست.

 

کار عملی دندانپزشک مهمتر از سواد تئوری:

در پزشکی مخصوصا دوره عمومی درس خوندن دوره دانشجویی و تسلط کافی به مباحث کتاب ها در کنار کار بالینی مهم تر از دندانپزشکی است. اما در دندانپزشکی کار عملی و مهارت دست که بلد باشین روی دندان انجام بدین از درس خوندن مهم تره. یعنی اگر خیلی مطالب علمی بلد باشید و مطالعه زیادی داشته باشد ولی در کار عملی و دستی ضعیف باشید دندانپزشک خوبی نخواهید شد. دندانپزشکی مثل پزشکی نیست که با نسخه نوشتن هم شاید بتونید درآمد داشته باشید، باید کار عملی انجام بدین.

 

تماس با خون و مرگ بیمار در رشته دندانپزشکی: 

بر خلاف پزشکی، یک دندانپزشک با مرگ و زندگی زیاد در تماس نیست. خطر جانی کمتر بیمارهای یک دندانپزشک رو تهدید میکنه تا بیماران یک پزشک. تا حدودی کار دندانپزشکی تمیزتر از پزشکی هست از نظر خون و دمل و زخم و سوختگی و … که پزشکی زیاد باهاش سر و کار داره. البته بعضی بیماری های دهان و دندان و تخصص های مثل جراحی فک و صورت همیشه با آلودگی های محیط دهان و خون در ارتباط هستن هر چند در پزشکی هم تخصصی مثل رادیولوژی خیلی لوکس و تمیزه و از این نظر مشکلی نداره. خیلی از تخصص ها و فوق تخصص های دیگه پزشکی هم که جراحی نمیکنن باز هم از این نظر کارشون تمیزه.

شیفت شب و کشیک اجباری رشته دندانپزشکی:

نه دوران دانشجویی و نه در حین کار دندانپزشکی شیفت شب و کشیک اجباری نداره مگه اینکه خودت بخوای! اما پزشکی شیفت شب و کشیک اجباری داره هم دوران تحصیل عمومی، هم رزیدنتی و هم در حین طرح و معمولا بعضی تخصص ها بعد از طرح هم شیفت شب و کشیک اجباری دارن.
در پزشکی دوره دانشجویی مثلا ممکنه شیفت شب بوده باشی از شب تا صبح کشیک بودی و صبح هم گاهی وقتا باید برگردی خوابگاه یا خونه بشینی درس بخونی. ولی دندان و داروسازی شیفت شب اجباری در مقطع عمومی ندارن.
بعد از دوره دانشجویی هم اگه دندانپزشک مطب بزنه و فقط در مطب خودش کار کنه هر ساعت بخواد یا هر روز یا روزهایی از هفته میتونه مطبش رو باز کنه و الزام نداره حتما فلان روزها و ساعت ها کار کنه در مطبش کار کنه. البته کسانی که در کلینیک یا جاهایی مثل تامین اجتماعی و درمانگاه دولتی کار میکنن موظفن ساعات خاصی از روز سر کار باشن. اما کسی که مطب شخصی داره ساعات کارش دست خودشه. اما سال های اول که طرح هست یا درمانگاه دولتی باید ساعات اداری کار کنه.
اما در پزشکی شیفت شب و آنکال بودن رو همیشه داری و پرستاری هم همینجوره ممکنه یهو نصف شب به یک پزشک شیفت زنگ بزنن بگن پاشو سریع بیا مریض اورژانسی داری مخصوصا در مورد پزشک عمومی که دیگه تقریبا کمتر پزشکی عمومی میره مطب میزنهچون  برای پزشک عمومی مطب زدن در اکثر شهرها الان زیاد نمیصرفه الان (البته نه همه شهرها) چون تا پزشک متخصص هست مردم اول میرن پیش متخصص و فوق تخصص و کمتر میرن مطب عمومی. اگر هم برن پیش عمومی که البته خیلیا هنوز میرن، اول میرن پیش پزشکان عمومی با سابقه و معروف و کمتر سراغ مطب شخصی یک پزشک عمومی تازه کار میرن.
به عنوان نمونه عینی میگم دوست م پزشکی عمومیه میگه نمیخوام مطب بزنم چون مطب الان اینجا درامد نداره تا دکتر فلانی و فلانی هست (دوتا پزشک عمومی معروف هستن این دو نفر) کسی پیش من نمیاد باید فعلا همون بیمارستان یا روستاها کار کنم.
بیمارستان هم شیفت شب و آنکال و کشیک اجباری رو همیشه داره. البته پزشکی عمومی الان به جز بیمارستان، در درمانگاه، شبکه بهداشت، تامین اجتماعی، پزشکی قانونی و … هم پزشک عمومی میتونه کار کنه.

https://drshamsdentist.com/%D8%B9%D8%B5%D8%A8-%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بلاگ 9 ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.