دندانپزشکی

لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر (Veneer) نیز گفته می شود، روکش نازکی است که همرنگ دندان، و جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی شده است. بهترین دکتر لمینت دندان در رشت وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه فرد می شوند. لمینت‌ها بجز مزایای زیبایی شناختی، مزایای دیگری نیز دارند از جمله اینکه در مقایسه با مینای دندان، مقاومت و قدرت دندان ها را افزایش می دهند و با پوشاندن ناهمترازی و سایر عیوب دندان، ردیف دندانها را مرتب و یکنواخت نشان می دهند.

لمینت‌ها را می‌توان از جنس پرسلن (چینی)، یا مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. لمینت های دندان چینی بهتر از کامپوزیت رزین در برابر لکه ها مقاومت می کنند. بعضی‌ها روکش های پرسلن را از این نظر که در برابر لکه‌ها مقاوم‌ترند و ویژگی‌های بازتابش نور در آنها به دندان‌های طبیعی نزدیک‌تر است، ترجیح می دهند. شما باید درباره انتخاب بهترین و مناسب‌ترین مواد روکش برای دندانهایتان با دندانپزشک مشورت کنید.

لمینت دندان خرگوشی چیست؟

در رابطه با چنین درمانی گاهی با موضوعی به نام لمینت دندان خرگوشی مواجه می شویم. در واقع این نوع لمینت برای درمان دندان های خرگوشی می باشد. حال اگر می خواهید بدانید که دندان خرگوشی چیست باید گفت: هنگامی که فک پایین در سر جای خودش باشد اما فک بالا جلوتر از موقعیت خودش قرار گرفته باشد و همچنین دندان های جلویی فک بالا بزرگتر از حد معمول باشند به آن دندان خرگوشی می گویند. در واقع این موضوع باعث می شود که دندان ها زیبایی خود را از دست داده و اعتماد به نفس فرد را کاهش دهند. از همین رو لازم است از لمینت دندان خرگوشی برای درمان این مشکل استفاده کرد.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که در استفاده از لمینت دندان خرگوشی در ابتدای کار دندان ها باید توسط دندانپزشک مورد معاینه قرار بگیرند تا شدت دندان خرگوشی بودن در آن ها مشخص شود. چون گاهی به دلیل شدت این موضوع ممکن است لمینت روش درمانی مناسبی نباشد و پزشک مجبور به استفاده از سایر روش های درمانی شود. برای درمان دندان های خرگوشی می توان از دو روش لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی استفاده کرد که تشخیص استفاده از هر یک به عهده دندانپزشک می باشد.

مراحل انجام لمینت دندان خرگوشی

برای انجام لمینت دندان خرگوشی در قدم اول دندانپزشک اسکنی از دندان ها و ساختار فک شما تهیه می کند تا با بررسی آن بتواند به روشی درست برای درمان دست یابد. همان طور که می دانید لمینت ها پوسته هایی هستند که از نظر رنگ و شکل شباهت زیادی به دندان های طبیعی دارند. دندانپزشک برای قرار دادن پوسته های لمینت بر روی دندان ها آن را به شکل دندان های شما در می آورد و طبق این اندازه ها روکش های سفارشی برای شما تهیه می شوند. در مرحله ی بعد دندانپزشک به شکل دهی دندان های شما می پردازد تا از این طریق فضای لازم برای قرار گرفتن روکش بر روی دندان ها را به وجود آورد.

تا زمان آماده شدن روکش های دائمی در لمینت دندان خرگوشی، دندانپزشک از نوعی روکش موقت بر روی دندان ها استفاده می کند. این موضوع باعث می شود که دندانپزشک به بررسی این موضوع بپردازد که آیا روکش ها متناسب با دندان های شما هستند یا خیر و در صورت وجود مشکل روکش های دائمی اصلاح شوند. برای این که روکش ها به طور کامل بر روی دندان ها بچسبند لازم است که دندان ها به طور کامل صیقل داده شوند تا سطح تماس دندان و روکش افزایش یابد. در مرحله بعدی لمینت دندان خرگوشی برای ثابت کردن روکش ها بر روی دندان ها از پرتو لیزر استفاده می کنند و به این ترتیب کار لمینت دندان های خرگوشی به اتمام می رسد.

انواع لمینت دندان کدامند؟

ما در واقع چیزی به نام انواع لمینت دندان نداریم زیرا آن ها نوعی پوسته نازک هستند و خودشان جزء ونیرهای دندانپزشکی دسته بندی می شوند. با این حال بر اساس اینکه از چه جنسی ساخته شده اند و یا ضخامتشان چقدر است ممکن است نامگذاری هایی روی آن ها صورت گرفته باشد. مثلا ما لمینیت های معمولی داریم که ضخامتشان 0.5 تا 0.7 میلی متر است و از طرفی لومینیرزها را داریم که ضخامتشان بسیار کم است و در اصطلاح به آن ها لمینت بدون تراش گفته می شود. در ادامه درباره هر کدام بیشتر خواهید خواند.

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

لمینت سرامیکی همانطور که از اسمش پیداست، از پوسته بسیار نازک سرامیکی ساخته می شود. اجرای این روش زیباسازی بسیار شبیه قرار دادن ناخن های مصنوعی است. چرا که دندانپزشک پوسته های آماده شده لمینت سرامیکی را بعد از تراش دندان با استفاده از ابزار و چسب مناسب، بر روی دندان ها می چسباند. بخاطر دوام بیشتر سرامیک، این روش گزینه مناسب تری برای رفع مشکلات گسترده دندان است و به افزایش استحکام دندان ها بسیار کمک می کند. 

مطمئنا خیلی ها نسبت به لومینیرز دندان آشنایی ندارد. لومینیرزها یکی از جدیدترین روش های زیباسازی دندان هستند که بدون نیاز به تراش دندان، صورت کاملا غیر تهاجمی بر روی دندان ها قرار می گیرد. به تشخیص دندانپزشک، در صورتی که دندان ها نیازی به تراشیدن نداشته باشند، می‌توان از روکش لومینیرز استفاده نمود و از آسیب دیدگی مینای دندان توسط دیگر روش ها پیشگیری کرد.

تفاوت لومینیرز با لمینت های معمولی و ونیرهای کامپوزیتی در واقع، نازک تر بودن آن ها است. ضخامت لومینیرز کمتر از 0.1 الی 0.3 میلیمتر است که اجرای آن هم بسیار راحت تر انجام می شود. در صورت مهیا بودن شرایط، برخی دندانپزشکان ترجیح می‌دهند از لومینیرز به جای وینر قدیمی استفاده کنند.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر چقدر است؟

  • اولین تفاوت این دو که بر همگان ثابت شده گران قیمت بودن لمینت سرامیکی است.
  • همچنین دوام و ماندگاری لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر دو برابر بیشتر است. به همین خاطر لمینت سرامیکی بهتر می تواند  ایرادات گسترده دندان را برطرف کند.
  • در عوض کامپوزیت ونیر راحت تر اجرا می شود و نیازی به اقدامات اولیه ندارد.
  • مقاوم بودن لمینت سرامیکی در برابر لکه پذیری مورد توجه خیلی ها قرار گرفته است.
  • کسانی که کامپوزیت ونیر انجام می دهند مجبور هستند هر چند سال یک بار برای ترمیم به دندانپزشک مراجعه کنند. اما لمینت سرامیکی اقدامات و مراقبت های کمتری نیاز دارد.

لمینت دندان مناسب چه کسانی نیست؟

 اگر با مشکلات گفته شده در زیر مواجه هستید، انجام لمینت برای شما ممنوع است:

  • برای چسبیدن لمینت باید به اندازه کافی از مینای دندان برخوردار باشید. مینای دندان باید بافت و تراکم ایده‌آلی داشته باشد تا در صورت ایجاد تراش دچار مشکل نشوید. اگر دچار تحلیل بیش از حد مینای دندان هستید یا بخش زیادی از آن را از دست داده باشید بهتر است که از خیر لمینیت بگذرید.
  • در صورتی که دندان‌های خود را ایمپلنت  یا قبلاً از روش های زیبایی استفاده کردید، برای اجرای لمینت باید شرایط لازم را داشته باشید و رنگ لمینت مشابه پروتز دندان مصنوعی باشد.
  • کسانی که مراقبت های لازم را انجام نمی دهند، نباید این روش را امتحان کنند. مسواک زدن به صورت مرتب، استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک جز الزامات لیمینت دندان است.
  • کسانی که با التهاب شدید لثه و مشکلات دهان و دندان مواجه هستند، باید ابتدا مشکلات خود را برطرف کنند؛ سپس برای انجام لمینت اقدام نمایند.
  • اگر جز افرادی هستید که با عادات بد مثل دندان قروچه، ناخن جویدن و … دندان‌های خود را تحت فشار قرار می‌دهید، انجام لمینت بر روی دندان های شما ممنوع است. چرا که  خیلی زود تحت فشاری که بر روی دندان‌ها وارد می کنید، لمینت دندان دچار آسیب می شود.
  • نصب لمینت دندان بر روی دندان های بیش از حد زاویه دار یا بد شکل امکان پذیر نیست و در صورت نصب وضعیت دندان‌ها بدتر می‌شود.
  • اکثر اوقات دندان‌هایی که با پوسیدگی‌های عمیق روبرو هستند، اجرای لمینت بر روی آنها گزینه مناسبی نیست.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

لمینیت های سرامیکی معمولاً طول عمر بالایی دارند و نسبت به بسیاری از پروتزها دیگر ماندگاری‌شان بیشتر است. اگر از آن ها به خوبی مراقبت شود می توان انتظار داشت که طول عمر لمینت ها چیزی بین 10 تا 15 سال باشد. با این حال در برخ موارد ممکن است طول عمر لمینت دندان به بیش از 20 سال هم برسد اما همه چیز به نحوه و میزان مراقبت های شما بستگی دارد.

چه عواملی بر طول عمر لمینت دندان تاثیر می‌گذارند؟

برای اینکه بتوانید به افزایش طول عمر این پروتزها کمک کنید بهتر است عواملی که می توانند روی ماندگاری و دوام آن ها تاثیر داشته باشند را بشناسید. به طور کلی مهمترین عوامل این ها هستند:

  • عادات غذایی
  • بهداشت دهان و دندان
  • پوسیدگی دندان در اطراف و زیر لمینیت ها
  • برخورد اشیاء به صورت
  • دندان قروچه
  • افزایش سن
  • جویدن ناخن و سایر اجسام سفت و سخت
  • و …..

قیمت و هزینه لمینت دندان چقدر است؟

بسته به عوامل مختلفی که در بخش بعد به صورت خلاصه و لیست وار درج شده است، قیمت لمینت دندان متغییر است. ما تنها می توانیم به صورت حدودی و بازه ای هزینه ها را درج کنیم زیرا برای هر شخص هزینه ها فرق می کند. بر این اساس هزینه هر واحد لمینت می تواند بین 3 تا 7 میلیون تومان متغییر باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بلاگ 9 ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.